Beträffande beskattningsår 2016, se SKVFS 2015:18.

Skatteverket fastställer med stöd av 3 kap. 6 § skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.1

1 §Av 11 kap. 17 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt allmän skattetabell om ersättningen är mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2017 på sätt som framgår av 2 och 3 §§.

2 §När huvudinkomsten utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årslön i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

18 950

0

18 951

–

60 600

10

60 601

–

131 700

23

131 701

–

361 900

30

361 901

–

452 100

33

452 101

–

606 500

53

606 501

–

651 700

56

651 701

–

1 490 000

61

1 490 001

–

58

3 §När huvudinkomsten inte utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska avdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årslön i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

49 800

0

49 801

–

121 800

25

121 801

–

168 800

33

168 801

–

478 100

36

478 101

–

556 800

58

556 801

–

670 600

53

670 601

–

58

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2016:15

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2017 och tillämpas för beskattningsåret 2017.