Beträffande beskattningsår 2020, se SKVFS 2019:18.

Skatteverket fastställer med stöd av 3 kap. 6 § skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.1

1 §Av 11 kap. 19 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt särskild skattetabell för sjömän om ersättningen är sjöinkomst och mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2021 på sätt som framgår av 2–5 §§.

2 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 1 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2020:15) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2021 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i närfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.134

0

20.135

–

189.200

10

189.201

–

419.600

30

419.601

–

571.900

34

571.901

–

679.500

54

679.501

–

57

3 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 2 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2020:15) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2021 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i närfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.134

0

20.135

–

317.200

10

317.201

–

335.800

24

335.801

–

410.000

29

410.001

–

631.400

34

631.401

–

59

4 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 1 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2020:15) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2021 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i fjärrfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.134

0

20.135

–

190.200

10

190.201

–

420.600

30

420.601

–

572.900

34

572.901

–

681.600

54

681.601

–

57

5 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 2 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2020:15) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2021 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i fjärrfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.134

0

20.135

–

100.100

8

100.101

–

343.000

10

343.001

–

384.600

29

384.601

–

632.400

34

632.401

–

59

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2020:16

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2021 och tillämpas för beskattningsåret 2021.