Beträffande beskattningsår 2022, se SKVFS 2021:25.

Skatteverket fastställer med stöd av 3 kap. 6 § skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.1

1 §Av 11 kap. 17 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt allmän skattetabell om ersättningen är mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2023 på sätt som framgår av 2–8 §§.

2 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 1 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:20) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2023 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

22.207

0

22.208

–

67.400

10

67.401

–

170.100

22

170.101

–

424.200

30

424.201

–

598.500

34

598.501

–

710.850

54

710.851

–

57

3 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 2 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:20) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2023 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

58.300

0

58.301

–

103.200

26

103.201

–

170.100

20

170.101

–

424.200

30

424.201

–

602.700

34

602.701

–

874.100

56

874.101

–

58

4 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 3 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:20) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2023 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

22.207

0

22.208

–

275.600

10

275.601

–

306.000

22

306.001

–

424.200

30

424.201

–

598.500

34

598.501

–

734.000

54

734.001

–

59

5 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 4 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:20) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2023 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

22.207

0

22.208

–

47.800

10

47.801

–

170.100

22

170.101

–

598.500

30

598.501

–

50

6 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 5 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:20) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2023 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

22.207

0

22.208

–

52.000

35

52.001

–

142.800

29

142.801

–

163.300

36

163.301

–

413.700

38

413.701

–

598.500

34

598.501

–

54

7 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 6 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:20) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2023 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

22.207

0

22.208

–

52.000

35

52.001

–

142.800

28

142.801

–

163.300

34

163.301

–

413.700

37

413.701

–

598.500

34

598.501

–

54

8 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 7 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2022:20) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2023 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

22.207

0

22.208

–

52.800

35

52.801

–

142.800

28

142.801

–

275.500

35

275.501

–

413.700

40

413.701

–

598.500

34

598.501

–

54

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2022:21

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas för beskattningsåret 2023.