Beträffande beskattningsår 2015, se SKVFS 2014:24.

Skatteverket fastställer med stöd av 3 kap. 6 § skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.1

1 §Av 11 kap. 17 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt allmän skattetabell om ersättningen är mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap.

6 §skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2016 på sätt som framgår av 2 och 3 §§.

2 §När huvudinkomsten utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årslön i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

18 738

0

18 739

–

60 100

10

60 101

–

130 200

23

130 201

–

357 900

30

357 901

–

443 200

33

443 201

–

599 800

53

599 801

–

638 800

56

638 801

–

1 473 900

61

1 473 901

–

58

3 §När huvudinkomsten inte utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska avdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årslön i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

49 200

0

49 201

–

120 400

25

120 401

–

167 000

33

167 001

–

469 300

36

496 301

–

550 700

58

550 701

–

657 500

53

657 501

–

58

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2015:18

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2016 och tillämpas för beskattningsåret 2016.