Beträffande beskattningsår 2015, se SKVFS 2014:27.

Skatteverket beslutar med stöd av 3 kap. 6 skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.1

1 §Av 11 kap. 19 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt särskild skattetabell för sjömän om ersättningen är sjöinkomst och mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfararandelagen fastställs för beskattningsåret 2016 på sätt som framgår av 2 och 3 §§.

2 §För ersättning som avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i närfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årslön i kr lägsta

Årslön i kr högsta

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

18 738

0

18 739

–

172 200

10

172 201

–

392 900

30

392 901

–

478 200

33

478 201

–

634 800

53

634 801

–

673 800

56

673 801

–

1 508 900

61

1 508 901

–

58

3 §För ersättning som avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i fjärrfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årslön i kr lägsta

Årslön i kr högsta

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

18 738

0

18 739

–

197 000

10

197 001

–

393 400

30

393 401

–

479 200

33

479 201

–

635 800

53

635 801

–

674 800

56

674 801

–

1 509 900

61

1 509 901

–

58

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2015:21

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2016 och tillämpas för beskattningsåret 2016.