Beträffande beskattningsår 2017, se SKVFS 2016:15.

Skatteverket fastställer med stöd av 3 kap. 6 § skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.1

1 §Av 11 kap. 17 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt allmän skattetabell om ersättningen är mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2018 på sätt som framgår av 2 och 3 §§.

2 §När huvudinkomsten utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årslön i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

19 246

0

19 247

–

61 600

10

61 601

–

133 700

23

133 701

–

367 600

30

367 601

–

468 700

33

468 701

–

616 000

53

616 001

–

675 700

56

675 701

–

1 514 400

61

1 514 401

–

58

3 §När huvudinkomsten inte utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska avdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årslön i kr lägst

Årsinkomst i kr högst

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

50 600

0

50 601

–

133 700

25

133 701

–

202 400

33

202 401

–

494 300

38

494 301

–

565 500

58

565 501

–

694 900

53

694 901

–

58

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2017:17

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2018 och tillämpas för beskattningsåret 2018.