Beträffande beskattningsår 2017, se SKVFS 2016:18.

Skatteverket fastställer med stöd av 3 kap. 6 § skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.1

1 §Av 11 kap. 19 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt särskild skattetabell för sjömän om ersättningen är sjöinkomst och mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2018 på sätt som framgår av 2 och 3 §§.

2 §För ersättning som avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i närfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årslön i kr lägsta

Årslön i kr högsta

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

19 246

0

19 247

–

174 200

10

174 201

–

402 600

30

402 601

–

503 700

33

503 701

–

651 000

53

651 001

–

710 700

56

710 701

–

1 549 400

61

1 549 401

–

58

3 §För ersättning som avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i fjärrfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årslön i kr lägsta

Årslön i kr högsta

Skatteavdrag i % av engångsbelopp

0

–

19 246

0

19 247

–

198 900

10

198 901

–

403 600

30

403 601

–

504 700

33

504 701

–

652 000

53

652 001

–

711 700

56

711 701

–

1 550 400

61

1 550 401

–

58

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2017:20

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2018 och tillämpas för beskattningsåret 2018.