1 §Av 11 kap. 17 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt allmän skattetabell om ersättningen är mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2019 på sätt som framgår av 2 och 3 §§.

2 §När huvudinkomsten utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

19.669

0

19.670

–

63.200

10

63.201

–

150.600

23

150.601

–

375.800

30

375.801

–

504.400

33

504.401

–

629.600

53

629.601

–

703.000

56

703.001

–

1.630.700

61

1.630.701

–

58

3 §När huvudinkomsten inte utgör underlag för jobbskatteavdrag enligt 67 kap. inkomstskattelagen (1999:1229) ska avdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

51.700

0

51.701

–

149.200

25

149.201

–

246.900

30

246.901

–

547.500

33

547.501

–

733.300

53

733.301

–

58

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2018:23

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2019 och tillämpas för beskattningsåret 2019.