1 §Av 11 kap. 19 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt särskild skattetabell för sjömän om ersättningen är sjöinkomst och mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2019 på sätt som framgår av 2 och 3 §§.

2 §För ersättning som avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i närfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

19.669

0

19.670

–

180.200

10

180.201

–

410.800

29

410.801

–

539.400

33

539.401

–

664.600

53

664.601

–

738.000

56

738.001

–

1.665.700

61

1.665.701

–

58

3 §För ersättning som avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i fjärrfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

19.669

0

19.670

–

207.400

10

207.401

–

411.800

29

411.801

–

540.400

33

540.401

–

665.600

53

665.601

–

739.000

56

739.001

–

1.666.700

61

1.666.701

–

58

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2018:26

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2019 och tillämpas för beskattningsåret 2019.