1 §Av 11 kap. 17 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt allmän skattetabell om ersättningen är mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2020 på sätt som framgår av 2–7 §§.

2 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 1 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:14) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2020 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

63.600

10

63.601

–

152.400

23

152.401

–

379.200

30

379.201

–

523.200

34

523.201

–

640.800

54

640.801

–

57

3 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 2 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:14) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2020 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

51.600

0

51.601

–

128.700

26

128.701

–

151.900

23

151.901

–

382.200

33

382.201

–

523.200

36

523.201

–

574.700

51

574.701

–

56

4 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 3 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:14) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2020 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

210.500

10

210.501

–

339.800

27

339.801

–

395.500

33

395.501

–

523.200

36

523.201

–

573.600

51

573.601

–

59

5 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 4 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:14) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2020 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

46.800

34

46.801

–

128.700

27

128.701

–

147.100

33

147.101

–

372.800

36

372.801

–

523.200

33

523.201

–

53

6 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 5 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:14) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2020 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

46.900

35

46.901

–

128.700

29

128.701

–

372.800

37

372.801

–

523.200

34

523.201

–

54

7 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 6 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:14) om allmänna skattetabeller för beskattningsåret 2020 ska skatteavdrag från engångsbelopp göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

46.900

35

46.901

–

128.700

29

128.701

–

147.200

35

147.201

–

372.800

38

372.801

–

523.200

34

523.201

–

54

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2019:15

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2020 och tillämpas för beskattningsåret 2020.