Skatteverket fastställer med stöd av 3 kap. 6 § skatteförfarandeförordningen (2011:1261) följande.

1 §Av 11 kap. 19 § skatteförfarandelagen (2011:1244) framgår att skatteavdrag ska göras enligt särskild skattetabell för sjömän om ersättningen är sjöinkomst och mottagarens huvudinkomst. Om ersättningen inte är regelbunden ska skatteavdrag göras enligt 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen.

De särskilda skattetabellerna för engångsbelopp som avses i 12 kap. 6 § skatteförfarandelagen fastställs för beskattningsåret 2020 på sätt som framgår av 2–5 §§.

2 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 1 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:17) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2020 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i närfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

181.200

10

181.201

–

417.200

30

417.201

–

558.200

34

558.201

–

673.000

54

673.001

–

57

3 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 2 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:17) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2020 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i närfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

309.600

10

309.601

–

374.700

32

374.701

–

479.000

36

479.001

–

523.200

32

523.201

–

572.000

51

572.001

–

59

4 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 1 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:17) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2020 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i fjärrfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

182.200

11

182.201

–

418.200

30

418.201

–

559.200

35

559.201

–

674.000

54

674.001

–

57

5 §När skatteavdrag från huvudinkomsten ska göras enligt kolumn 2 i Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2019:17) om särskilda skattetabeller för sjömän för beskattningsåret 2020 och ersättningen avser anställning på fartyg som huvudsakligen går i fjärrfart ska skatteavdrag göras enligt följande.

Årsinkomst i kr lägsta

Årsinkomst i kr högsta

Skatteavdrag i %
av engångsbelopp

0

–

20.007

0

20.008

–

310.600

10

310.601

–

374.800

37

374.801

–

480.000

51

480.001

–

524.200

35

524.201

–

573.000

51

573.001

–

59

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2019:18

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2020 och tillämpas för beskattningsåret 2020.